2.40 GB
08/07/1403
زیبراش (ZBrush) یکی از پیشرفتهترین و قویترین نرمافزارها برای مجسمهسازی دیجیتال سهبعدی است که بهطور گسترده در طراحی شخصیتهای سهبعدی، انیمیشنسازی، طراحی جواهرات و مجسمهسازی مورد استفاده قرار میگیرد. این نرمافزار با ترکیب فناوریهای نقاشی، متریالدهی و مدلسازی دوبعدی و سهبعدی به یک ابزار قدرتمند برای هنرمندان و انیمیشنسازان تبدیل شده است. پیش از ظهور ZBrush، هنرمندان باید از نرمافزارهای دیگر با فرآیندهای پیچیده برای ساخت اشیاء استفاده میکردند، که این روند را بسیار دشوار و زمانبر میکرد.
زیبراش بر اساس اصول مجسمهسازی سنتی با خاک رس طراحی شده است، که برای هنرمندان بسیار آشناست و به آنها امکان میدهد مانند کار با خاک رس واقعی، با خاک رس دیجیتالی نیز کار کنند و آن را تغییر دهند. از اولین نسخهها، این نرمافزار با ارائه ابزارهای قدرتمند به هنرمندان اجازه میداد تا بهراحتی مدلهای دیجیتالی بسازند. فناوری استفاده شده در زیبراش، که “پیکسل” (pixol) نام دارد، اطلاعاتی نظیر رنگ، عمق، جنس و نور را در تمامی جزئیات ذخیره میکند، و همین ویژگیها، این نرمافزار را از دیگر ابزارهای مشابه متمایز میسازد.
زیبراش بهطور گسترده در ساخت مدلها و کاراکترهایی با رزولوشن بالا برای بازیهای ویدئویی، انیمیشنها و فیلمهای سینمایی به کار میرود. این نرمافزار، با داشتن قابلیت تنظیم رزولوشن بهصورت داینامیک، امکان ایجاد تغییرات گسترده و جزئیات بالا را در مدلهای سهبعدی فراهم میکند.
تاریخچه زیبراش:
زیبراش توسط دو برنامهنویس به نامهای Ofer Alon و Jack Rimokh از شرکت Pixologic در سال 1999 معرفی شد. نسخههای دمو در سال 2003 و نسخه 3.1 در سال 2007 منتشر شد. در سال 2009، نسخه ZBrush 4 که قابل اجرا در سیستمعاملهای ویندوز و مک بود به بازار عرضه شد و با نسخههای جدیدتر به مرور امکانات بیشتری اضافه شد.
کاربردها:
زیبراش در ساخت مدلهای سهبعدی با کیفیت بالا برای فیلمها، بازیهای ویدئویی و جلوههای ویژه کاربرد دارد. این نرمافزار ابزاری استاندارد در بسیاری از استودیوهای حرفهای بازیسازی و فیلمسازی در سراسر جهان است. زیبراش در تولید بازیهای معروفی مانند “God of War” و “Assassins Creed” و فیلمهایی همچون “Star Trek”، “The Lord of The Rings” و “Pirates of the Caribbean” استفاده شده است. به دلیل قابلیتهای فراوان، بسیاری از استودیوهای بزرگ این نرمافزار را برای تولید سریع و باکیفیت جلوههای بصری انتخاب میکنند.
مزایای زیبراش:
1. قدرت در مجسمهسازی دیجیتال: زیبراش بهدلیل قابلیت ایجاد مجسمههای دیجیتال با وضوح بالا، یکی از بهترین گزینهها برای هنرمندان است. همچنین دارای صدها برس مختلف برای مدلسازی است که میتوان آنها را سفارشیسازی کرد.
2. مدلسازی سطح سخت: علاوه بر ساخت مدلهای ارگانیک، زیبراش امکان ایجاد مدلهای با سطوح سخت و پیچیده را نیز دارد.
3. چند رنگ بودن: این نرمافزار امکان رنگآمیزی و ایجاد جلوههای مختلف روی مدلها را فراهم میکند و نیازی به استفاده از نرمافزارهای دیگر برای رندرگیری نیست، مگر در موارد خاص مثل متحرکسازی.
به طور کلی، زیبراش ابزاری عالی برای هنرمندان دیجیتال است که به آنها کمک میکند تا به سطح بالایی از جزئیات در مدلهای سهبعدی خود دست یابند.
گروه نیو آرت در سال 1396 با هدف ارتقا دانش و مهارت دانشجویان و علاقهمندان به نرمافزارهای طراحی، مدلسازی و رندرینگ اقدام به ارائه دورههای آموزشی رایگان کرده و در ادامه فعالیت خود به اجرای پروژههای معماری پرداخته است. هماکنون با قدرت و پویایی، در راستای تحقق اهداف خود گام برمیدارد.
کلیه حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به نیو آرت میباشد، هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.
پشتیبانی از طریق تلگرام
پشتیبانی از طریق تلگرام